Overslaan naar content

Onze mensen

René Spaanderman

Innovation Marketeer

Als kleine jongen verslond ik de Autokampioen en later de AutoWeek, stond mijn kamer vol met Bburago schaalmodellen en hing er een poster van een Ferrari 288 GTO boven m’n bed.

Toch duurde het tot ik bijna veertig was voordat ik voor het eerst professioneel iets binnen automotive zou gaan doen. Inderdaad, bij ALD.

Jarenlang werkte ik bij verschillende agencies als strateeg en (creative) consultant op het gebied van marketing, digital experience, app ontwikkeling, (e-)commerce en innovatie, voor merken als Albert Heijn, Hunkemöller, Aon, G-Star en VGZ.

Waarom ALD Automotive?

Na al die jaren aan bureau zijde zocht ik een rol waarin ik vanuit het hart van een bedrijf vernieuwing kon brengen. En dan liefst binnen een branche met veel innovatiepotentieel. ALD bleek de perfecte cocktail van dat alles!

Vooraf was ik een klein beetje huiverig voor het werken in een ‘corporate omgeving’: zouden zaken niet veel langzamer verlopen dan ik gewend was, interne politiek een grote rol spelen en zou ik wel echt de ruimte kunnen krijgen om daadwerkelijk iets te veranderen?

Na een jaar (het is 2022 als ik dit schrijf) kan ik alleen maar stellen dat ik ontzettend blij ben met mijn keuze en geen moment spijt heb gehad.

ALD blijkt een organisatie te zijn die innovatie ontzettend belangrijk vindt en veel ruimte biedt voor nieuwe initiatieven. Bovendien is de automotive markt in beweging als nooit tevoren. Een fantastische combinatie voor een ambitieuze innovator.

Wat doe je dan als Innovation Marketeer?

Mijn rol is heel divers. Van het begeleiden van innovatiepilots en het faciliteren van creatieve workshops, tot het ontwikkelen en valideren van baanbrekende nieuwe business proposities voor ALD en de implementatie van een slimme WhatsApp chatbot voor Driver Care.

Mijn ambitie is om ALD te helpen transformeren tot een organisatie die tot ver buiten de automotive branche bekend staat om z’n klantgerichtheid, wendbaarheid, snelheid en innovatiekracht en om medewerkers te inspireren en in staat te stellen om hier allemaal hun steentje aan bij te dragen. Uiteraard met Nederland als duidelijke innovatiekoploper binnen de wereldwijde ALD organisatie.

Let’s shape the future!

Consent choices