Overslaan naar content

Stage blog

Mijn naam is Charlotte Doorenbosch en vanaf september 2021 liep ik vijf maanden stage als marketing- en communicatie stagiaire bij ALD Automotive. Ik ben 20 jaar en inmiddels derdejaars Commerci le Economie studente aan de Hogeschool in Leiden. Naast het studeren woon ik in een studentenhuis in Leiden met vijf andere meiden, waar we – ondanks de coronacrisis – elke dag een feestje van maken met elkaar. In de zomer zitten we dagelijks voor ons huis aan onze picknick-tafel en we koken eens in de zoveel tijd een culinair hoogstandje. De afgelopen maanden heb ik mogen meedraaien op de marketingafdeling.

Stage bij ALD Automotive Hartelijk ontvangen werd ik op mijn eerste stagedag bij ALD Automotive. Het eerste wat mij opviel was de mooie, strakke en chique kantooruitstraling. Ik kreeg daardoor gelijk zin om achter een bureau te gaan zitten en de komende vijf maanden als stagiaire marketing- en communicatie aan de slag te gaan.

Op mijn eerste dag bij ALD deed ik een kennismakingsrondje door het kantoor waar ik veel mensen heb ontmoet. De dag erna kon ik een nieuw rondje lopen en die dag erna weer, zoveel nieuwe gezichten om te ontmoeten. Het fijne aan deze grootte van ALD vond ik de bezigheden van het marketingteam. Iedereen zet zich dagelijks in met zijn eigen specialisatie voor de marketing- en communicatie gerelateerde taken. Daardoor werd het voor mij mogelijk om hele diverse taken uit te voeren en te kunnen ontdekken wat mij goed beviel. De ene dag was ik een mailing aan het opstellen, de andere dag een winactie aan het bedenken en op andere dagen schreef ik af en toe een blog. Elke dag was nieuw.

Mijn stage activiteiten Er werd mij wekelijks door familie en vrienden gevraagd wat ik op stage deed. Als antwoord gaf ik altijd: hele diverse dingen. Als marketing-stagiaire hielp ik mee met de dagelijkse taken op de marketingafdeling. Content schrijven, zoals de Wintertips 2021, Najaar/Herfst tips en het artikel voor Internationale Studentendag. Social teksten bedenken, zoals succes wensen aan het Vattenfall Solar Team en de Throwback Thursday. Winacties maken, voor de Wintertips 2021, Service Monitor en James Bond. Employer Branding plan schrijven, de schoolopdracht waar ik elke week vooruitgang mee boekte. En daarnaast nog een hele hoop andere marketing gerelateerde taken. Zoals studenten werven om bij ALD te komen werken, briefteksten consistent maken, het aflevermoment voor leaseauto’s onder de loep nemen en de website bijwerken waar nodig was.

Eindsprint De maanden november en december waren erg druk. De sfeer op kantoor was erg vrolijk en gezellig, er werd hier en daar al gesproken over Kerst en oudjaarsdag. Ik merkte aan iedereen in het team en op kantoor dat ze nog net even die laatste kpi’s en doelen probeerden te halen. Ook mijn agenda werd daardoor wat voller, alleen maar leuk, want daardoor bleef ik bezig! De eindejaarsgeschenken waren deze maanden een grote klus en dat had ik in eerste instantie een beetje onderschat. Van geschenken bedenken, tot leveranciers contacten, bestellen, inpakken en opsturen. In het marketing-hok stond ik deze pakketten in te pakken en elke dag kwamen er nieuwe gezichten langs die even een praatje kwamen maken. Zo leerde ik elke dag weer een nieuw gezicht kennen van allerlei verschillende afdelingen.

ALD als stageorganisatie Ik zou ALD als stageorganisatie omschrijven in de woorden: uitdagend, leerzaam en creatief. Een uitdagende stage omdat de werkzaamheden die elke dag plaatsvinden daadwerkelijk moeten gebeuren. Daardoor zat er soms ook wat tijdsdruk op bepaalde projecten of opdrachten. Een ontzettend leerzame stage bij een leerzame organisatie. Toen ik binnenkwam werd ik een klein beetje overrompeld door de grootte en hoeveelheid werk binnen ALD, maar al snel had ik mijn draai gevonden. Ik kreeg steeds meer verantwoordelijkheden en mocht zelfstandig aan de slag met het schrijven van artikelen, het bedenken van winacties en het versturen van eindejaarsgeschenken. Een creatieve organisatie, omdat er echt leuke activiteiten, evenementen en acties georganiseerd worden (voor de klanten, maar ook voor de medewerkers). Het verbaasde mij hoeveel geschenken er worden weggegeven aan klanten. Ik was veel bezig met het bedenken en uitvoeren van deze winacties. Op die manier kwam ik in contact met de winnaars en kreeg ik leuke reacties terug. Ik vond het mooi om te zien dat deze winnaars soms de moeite namen om mij een persoonlijk bedankje te sturen.

Ik heb een erg mooie, gezellige en leerzame tijd achter de rug bij ALD. Ik kijk terug op vijf actieve maanden waarin ik heel veel heb geleerd en ik neem dit allemaal mee in het vervolg van mijn studie en werk later. Het marketingteam is een gezellig team van mensen die elkaar motiveren en helpen waar nodig is. Bedankt voor alle tips, begeleiding en vooral gezelligheid!

Consent choices